Wie mij kent weet dat de klanken van de wereld waarin we nù leven, de weerspiegeling van onze maatschappij in de kunsten en voornamelijk de muziek, een grote passie van me is. Dankzij (onder andere) mijn hobodocent Eric Speller en de Lucerne Festival Academy leerde ik de taal van de hedendaagse muziek begrijpen én spreken en werkte ik samen met vele toonaangevende levende componisten – voor instrumentale muziek (voor mij op hobo) dan. Het kriebelde al een tijdje om me voor zang ook te specialiseren in hedendaagse muziek, maar tijdens mijn masteropleiding deed ik voornamelijk het klassieke repertoire (het ‘standaardrepertoire’ voor mezzo is zoooo rijk!). Afstuderen deed ik wel met Gubaidulina’s Galgenlieder en dat smaakte enorm naar meer 🙂
In de zomer van 2021 ging ik dan de vocale studio van de Neue Vocalsolisten Stuttgart volgen in Darmstadt. Heerlijk! De microben konden me niet meer stilhouden en ik vroeg een persoonlijke artistieke beurs (een kortlopende beurs van een jaar) aan bij de Vlaamse Overheid (via het Kunstendecreet) om me te als zangeres te kunnen specialiseren in hedendaagse muziek. En tot mijn grote vreugde werd die toegekend!
Enkele quotes uit het lovende advies van de commissie:
De indrukwekkende energie waarmee ze zich als kunstenares inzet in haar eigen ensemble Triotique, een kamermuziektrio dat vrouwelijke en Belgische componisten in de kijker zet, alsook haar deelname aan producties met prestigieuze orkesten, en haar uitmuntend niveau als barokhoboïst staan garant voor de oprechtheid van haar motivatie.
Frauke Elsen is een veelzijdige muzikante die vooral gekend is als een hoboïste van topniveau die in alle genres thuis is. De lijst met ensembles waarin ze wordt gevraagd, illustreert goed hoe ze in het kunstenveld is geïntegreerd. Daarnaast is ze ook actief als een zangeres – mezzosopraan van professioneel niveau.
Het feit dat ze gaat voor een specialisatie in hedendaagse muziek omvat ook het ontwikkelen van een persoonlijke taal, gezien dit genre een groot engagement van de uitvoerder verlangt.
Gezien haar ontegensprekelijke kwaliteit als instrumentalist en haar reeds vergevorderde basis als zanger is het groeipotentieel zeer groot.
Ook hier is het repertoire natuurlijk enorm, dus ik focus me in eerste instantie vooral op vrouwelijke en Belgische componisten. Ik heb al voorgezongen voor Annelies Van Parys, en Frederik Neyrinck is de volgende op het lijstje. Ook Wim Henderickx stond er natuurlijk op 🙁 aan het einde van de beurs wil ik graag aan een select publiek laten horen wat ik bijgeleerd heb, dus volgen er wellicht een aantal kleine concertjes. Stay tuned!!
Recente reacties